Hver søndag i adventstiden vil vi her på hjemmesiden bringe en adventshilsen. Denne 2. søndag i advent reflekterer Landsleder for Frelsens Hær, Jan Risan, over næstekærlighed, omsorg for andre og juletidens forventningsglæde - for børn og for voksne. 

Julen står på mange måder i ”barnets tegn”. Forventningsfulde blikke og barneøjne, der stråler både over pyntede julegader og hjemmet, julekager, julemænd og julegaver, som skal pakkes op helst først på juleaften. Det forventes måske, at jeg burde nævne selveste Jesus-barnet, barnet i krybben og stalden, først, og jeg springer selvsagt ikke over det, som for mig er det mest væsentlige med julen. Men først i denne hilsen må Jesus-barnet stå som bekræftelsen af barnets position.

Jeg mærker, at jeg også selv genopliver den lille dreng, som altid bor i mig med barndommens minder, traditioner og forventning i den søde adventstid. Anders Ands julekalender var for mig en helt nødvendig forberedelse på, at det den 24. dag i kalenderen kunne blive ordentlig jul. Faktisk vågnede drengen i mig ekstra stærkt i denne uge, da nogen forærede mig en luksuriøs lakridskalender. Nu har jeg noget at glæde mig til hver dag frem til jul.

Jan Risan

Kirken, som jeg tilhører, Frelsens Hær, har et helt specielt fokus på advent og jul. I år siger vi: ”Ingen fortjener en tom tallerken juleaften”. Men det gælder jo ikke bare juleaften. Hver dag har alle behov for noget at se frem til – det gælder ikke mindst børnene. Alle fortjener en adventskalender, som betyder at kunne åbne mindst én låge hver dag med noget som spreder glæde, hvad enten det er mad, fællesskab eller andre livskvaliteter.

Ved advent og jul er vores samvittighed og næstekærlighed måske ekstra opmærksom med ekstra lange antenner. Men vi synger også, at ”Nu er det jul igen, og julen varer helt til påske”. Julebudskabet og de menneskelige behov holder aldrig fri, heller ikke efter påske. 365 dage om året er der behov og mulighed både for at give og modtage kærlighed og omsorg.

Advent betyder ”komme” og kærligheden kan komme os i møde både som børn og voksne. Det kristne budskab er præcis dette, at kærligheden kommer os i møde ved, at Gud kom med ”lys i mørke”. Det lille barn bliver af evangelisten Johannes netop kaldt ”Lyset”. Lyset kom til verden, med og af guddommelig kærlighed.

”Mine kære, lad os elske hinanden, for kærligheden er af Gud, og enhver, som elsker, er født af Gud og kender Gud.  Den, der ikke elsker, kender ikke Gud, for Gud er kærlighed.  Derved er Guds kærlighed blevet åbenbaret iblandt os: at Gud har sendt sin enbårne søn til verden, for at vi skal leve ved ham.” (1. Joh.4.7-9)

God advent!

Categories:

Comments are closed