ÅRSBERETNING 2016: FOLKEMØDET PÅ BORNHOLM

Danske Kirkers Råd har siden 2012 Engageret sig ivrigt på Folkemødet i Allinge, Bornholm. Dette 4-dages event er nu vokset sig til en gigantisk festival med ca. 100.000 besøgende.

Danske Kirkers Råd deler, sammen med en hel række kristne landsorganisationer og lokale Bornholmske kirker, et stort fælles telt. Her kommer kirkernes enhed og mangfoldighed til udtryk på forbilledlig måde i samarbejdet “Mellem Himmel & Jord”.

Folkemødets ledelse har brugt Mellem Himmel & Jord som eksempel på, hvordan de gerne ser at organisationer arbejder sammen om et fælles mål.

Teltet Mellem himmel & Jord styres lokalt af de Bornholmske kirker, som praktisk leder arrangementerne i teltet og sørger for det praktiske. Lokale engagerede kirkefolk sørger for kaffe og kage og andet til de mange besøgende i teltet, gennem de fire dage, Folkemødet står på. De sidste år har der været mere end 3000 besøgende ved teltet.

Folkemødet er en folkefest og en gylden anledning til at præsentere, både de enkelte organisationer samt de fælles temaer, man i samarbejde vælger at sætte fokus på. Folkemødet er for hele landet - ikke kun Bornholm - hvilket de mange politikere og organisationsledere fra hele Danmark vidner om.

Danske Kirkers Råd var med til at arrangere flere forskellige debatter i teltet samt den store økumeniske afslutningsgudstjeneste på Folkemødet. Danske Kirkers Råd er aktivt med igen på Folkemødet 2017.